Just another WordPress.com weblog

untuk menghasilkan tesis yang cantik dan menawan hati para pemberi markah… tidak perlulah terlalu tebal atau terlalu berwarna-warni… ataupun saja jer letak border tetiba kat setiap page konon untuk menampakkan kerajinan diri yg sekian lama tidak ter”update”…

nah di sini disertakan untuk tatapan untuk saudara saudari … sekalian… turutan kandungan yang perlu ada dalam sebuah tesis itu..

ada 3 bahagian utama

1. Preliminaries part

– Halaman Judul (Title page)
– Halaman dedikasi/penghargaan ( Dedication)
– Abstrak B. Inggeris (Abstract in English)
– Abstrak B. Melayu (Abstract in Malay)
– Halaman Kandungan (Table of Contents)
– Halaman Senarai Jadual (List of Tables)
– Halaman Senarai Rajah (List of Figures)
– Halaman Senarai Simbol/Singkatan/Tatanama/Istilah (List of Symbols/ Abbreviations/ Notations/ Terminology)
– Halaman Senarai Lampiran (List of Appendices)

2. Text part

– Bab 1 Pengenalan (Chapter 1 – Introduction)
– Bab 2 Kajian Literatur (Chapter 2 – Literature Study)
– Bab 3 Metodologi (Chapter 3 – Methodology)
– Bab 4 Data & Perbincangan (Chapter 4 – Data & Discussion)
– Bab 5 Kesimpulan & Cadangan ( Conclusion & Suggestion)

3. Supplementary part

– Rujukan (References)
– Lampiran (Appendices)

Bagaimana hendak menulis abstrak dengan menarik dan baik dan boleh bermimpi untuk mendapat pujian daripada supervisor dan ketua Jabatan…? sebelum itu… mari kita renung-renungkan sejenak… apa yang dikatakan abstrak? abstrak itu adalah satu ringkasan yang menceritakan tentang objektif, skop projek, peralatan dan kaedah yang digunakan dalam kajian, mengandungi analisa data dan keputusan lalu membuat kesimpulan ringkas tentang hasil dapatan itu. Panjang teks hanya di dalam lingkungan 200 – 300 patah perkataan, Times new Roman bersaiz 12.Tanpa membuang masa… dipersembahkan… tatacara dan garis panduan untuk membuat Abstrak dengan penuh kemahiran dan bergaya… dipersilakan..

1. DESCRIPTION OF PROJECT
Outline the scope, objective and nature of the project (e.g field data, lab data, computer modeling, etc.)

2. APPLICATIONS
Describe the possible applications of the information / data provided by the project.

3. RESULTS, OBSERVATION AND CONCLUSIONS
Summarise the results and major conclusions and state how these differ from previous work or project on the same subject. State whether new information / data will be revealed and whether data have obtained from field, lab. Or computer work.

4. KNOWLEDGE OR TECHNOLOGY CONTRIBUTIONS
Describes the significance of the subject matter in the project by listing the contributions to the technological data base of the industry/nation.

5. KEYWORDS

Penting! penting! penting!
Sila datang berjumpa saya utk dapatkan salinan ukuran dan saiz format berbentuk softcopy…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: