Just another WordPress.com weblog

Pretty woman, walking down the street,
pretty woman, the kind I’d like to meet,
Pretty woman, I don’t believe you it must be true,
No one could look as good as you

woohhhhh!!!! Phewwwiittttt!!! Cantiknya… wooohhhhh

sangat straight badan perempuan ni… penuh keyakinan…

bagaimana untuk bekerja riang ria seperti jejaka tampan ini… owhhhh!!! sangat teruja dengan tarian beliau.. yang sangat lembut. Okay!! Untuk dapatkan kelembutan dan keriang riaan sambil bekerja seperti jejaka tampan itu… pastikan… diri kita sentiasa selesa dengan sekitaran.. Nah!! video klip jejaka tampan dan bersedialah untuk jatuh chenta dengan beliau sekarang!

Kita sambung balik hazard ergonomik. Buka kitab semula…,

Early 1700’s, Ramazzini’s study of ill-effects of poor posture & poorly designed tools on the health of workers

bagaimana ini berlaku? ingat lagi tentang pembinaan piramid?? okay.. di mana banyak pekerja yang bertungkus lumus untuk menyiapkan pembinaan piramid ketika itu dalam tempoh yang cepat dan pantas.. tanpa dijaga kebajikan mereka

Kalau ikut bahasa Greek, “Ergon” ni bermakna kerja, dan “Nomikos” pula bermakna undang-undang. Dan kalau tengok keseluruhannya… ergonomik ni bermaksud kajian tentang undang-undang bekerja. Jadi.. apa makna sebenar ergonomik??? Maka… ergonomik tu merujuk kepada.. kalau rasa sesuatu kerja tu tak sesuai dan sentiasa datangkan mudarat.. serta ketidakselesaan.. baik cari kerja lain!!!! bukan.. bukan.. bukan… salah tu…

Ergonomics is fitting the job to the person.

Inikah ergonomik???

Pun bukan… Jadi.. apa maknanya?

Macam mana nak tulis jawapan masa Final??? (ha ha ni ayat skema pelajar). Dah salin ni…,

Ergonomics is the science of improving employee performance and well-being in relation to the job tasks,
equipment, and the environment.

Ergonomics is… a continuous improvement effort to design the workplace for what people do well, and design against what people don’t do well.

(saya sangat pemurah hati segala kerana sanggup memberikan pengertian.. tapi anda juga perlu bersifat ikhla untuk menyemak kamus dewan)

Common Ergonomic Terms

a. Cumulative Trauma Disorders (CTDs) – Bodily injuries or physical ailments that have developed gradually over periods of weeks, months, or even years as the result of repeated stresses on a particular body part.

b. Repetitive Motion Disorders – A variety of muscular conditions that result from repeated motions performed in the course of normal work or other daily activities. RMDs may be caused by:
i. overexertion
ii. incorrect posture
iii. muscle fatigue
iv. compression of nerves or tissue
v. too many uninterrupted repetitions of an activity or motion
vi. friction caused by an unnatural or awkward motion such as twisting the arm or wrist

Contoh-contoh penyakit disebabkan RMDs:
a. Carpel tunnel syndrome
saya amik contoh ini sahaja yer…

18SG… awas.. jangan tengok kalau bawah umur yer!!!

okay.. yang lain… kena cari sendiri..

b. DeQuervain’s disease
c. Raynaud’s syndrome (white finger)
d. Tendinitis
e. Tenosynovitis
f. Trigger finger

c. Work-Related Musculoskeletal Disorders (WMSDs) – An MSD is an injury or illness of
i. Muscles
ii.Nerves
iii.Tendons
iv.Ligaments
v. Joints
vi. Cartilage
vii. Spinal Discs

Work-Related MSDs: Disorders where the work environment & performance of work contribute significantly. Made worse or longer lasting by work conditions.

Examples of WMSDs:
1. Lower Body – Low Back Pain, Back Strain, Disc Disorder, Degenerative Disc Disorders, Sciatica, Knee Disorders, Foot Disorders

2. Upper Body- Tension Neck Syndrome, Rotator Cuff Syndrome, Lateral Epicondylitis (Tennis Elbow), Medial Epicondylitis (Golfer’s Elbow), Tendinitis, Carpal Tunnel Syndrome, DeQuervain’s Tenosynovitis, Trigger Finger, Hand-Arm Vibration Syndrome.

bla..bla…bla.. so what’s the solution???

dah… tak yah fikir2.. nah amik sumer contoh2 solution yang saya pamerkan sepenuh ikhlas dari hati saya …

FIRST…

supaya walaupun duduk .. orang akan nampak kita sangat teruja dan tetap maintain keayuan .. nah ini solution nyer…

SECOND …

dah… di bawah ni nampak lebih memudahkan.. sebab kau dah malas sangat nak bergerak…!!!!

tak pun .. yang di bawah ini…

bukan .. gambar di bawah ni yang terbaik … sangat teratur.. dan mudah pergerakan..

contoh2 yang lain… kita sambung dalam kelas…kay!! tapi sebelum itu… mesti ingat… berhati2 di jalan raya… ehhh bukan bukan… berhati2 dalam apa jua situasi pekerjaan. jaga badan dan pergerakan.. nah… video clip di bawah untuk anda.. semua.. . Test pergerakan sekiranya masih mampu berbuat aksi sedemikian… ^_^ … (Tsk Tsk)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: